اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران

امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر شماره ۱۱۵۹۵

پخت چند باره برنج با یک آب دستاورد خط اتوماتیک بروج

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ , بازدید: ۱۳۵۳
این سوال به وجود می‌آید که خط پخت اتوماتیک چگونه آب را در پاتیل حفظ و امکان تکرار عملیات پخت را در آب اولیه فراهم می‌کند؟ پاسخ سوال، سیستم تزریق حباب هواست که در بین دستگاه‌های مکانیزه پخت برنج در بازار تنها خط پخت اتوماتیک بروج آن را داراست. در ادامه مقاله به معرفی این سیستم و آورده‌های آن می‌پردازیم.

پخت چندباره برنج با یک آب به لطف سیستم تزریق حباب هوا

خط پخت اتوماتیک برنج بروج، با حفظ آب پاتیل برای تکرار عملیات پخت تحول بزرگی در پخت سنتی برنج ایجاد کرده است. حفظ آب پاتیل به جای دورریز، در مصرف آب به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی می‌کند. اما با توجه به آزاد شدن نشاسته برنج در آب جوش، این سوال به وجود می‌آید که خط پخت اتوماتیک چگونه آب را در پاتیل حفظ و امکان تکرار عملیات پخت را در آب اولیه فراهم می‌کند؟ پاسخ سوال، سیستم تزریق حباب هواست که در بین دستگاه‌های مکانیزه پخت برنج در بازار تنها خط پخت اتوماتیک بروج آن را داراست. در ادامه مقاله به معرفی این سیستم و آورده‌های آن می‌پردازیم.

 

دورریز آب در پخت سنتی برنج

همانطور که می‌دانیم برای پخت برنج در دیگ، آب را به دمای جوش رسانده سپس برنج خیس‌شده را به دیگ اضافه می‌کنند. با ورود برنج بلافاصله دمای آب کاهش پیدا کرده که برای جبران آن شعله‌های جت را روشن می‌کنند. پخت برنج در دمای جوش و استفاده از کفگیر برای جابه‌جایی دانه‌ها از تهِ دیگ، باعث از بین رفتن ساختار مولکولی برنج و تراوش نشاسته به داخل آب دیگ می‌شود. بنابراین علاوه بر تغییر شکل، چسبندگی و شکستگی برنج، آب دیگ به دلیل غلظت نشاسته و نمک قابلیت استفاده مجدد ندارد و به همراه برنج در آبکش تخلیه می‌شود.

خط پخت اتوماتیک برنج با طراحی آبکش به صورت متحرک، آب را داخل پاتیل حفظ می‌کند و وجود سیستم تزریق حباب هوا باعث می‌شود نشاسته کمتری از برنج خارج شده و امکان تکرار عملیات پخت در آب اولیه پاتیل فراهم شود.

 

سیستم تزریق حباب هوا

در روش اختراعی سیستم تزریق حباب هوا که مالکیت معنوی آن متعلق به شرکت بروج است، آب داخل پاتیل از طریق یک پمپ هوای فشرده تیپ بدون روغن (Oil Free) اکسیژن‌رسانی می‌شود. این پمپ که در صنایع غذایی، پزشکی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، حباب هوای کاملا بهداشتی را تولید و از طریق نازل‌های کف پاتیل وارد آب می‌کند.

با وجود حباب در آب دیگر نیاز به کفگیر نیست و دمای آب در طول فرآیند پخت در کل پاتیل یکنواخت خواهد بود. پخت برنج در دمای یکنواخت باعث می‌شود نشاسته کمتری وارد آب شود.

به دلیل تزریق حباب هوا، می‌توان برای پخت برنج‌های ایرانی حداقل 4 بار و برنج‌های خارجی حداقل 5 بار از آب اولیه پاتیل استفاده کرد. 

اهداف سیستم تزریق حباب هوا 

  • اکسیژن‌رسانی به آب
  • یکنواختی دمای کل پاتیل
  • زیر و رو شدن دانه‌‌های برنج و حذف کفگیر

 

 

آورده های سیستم تزریق حباب هوا

 

افزایش 10 تا 15 درصدی ری برنج

در خط پخت اتوماتیک برنج بروج، فرآیند پخت برنج در آبی با دمای یکنواخت انجام می‌شود که افزایش طولی برنج یا به اصطلاح قد کشیدن برنج را به دنبال دارد. با این روش برنج 10 تا 15 درصد بیش از روش پخت سنتی ری می‌کند، در نتیجه میزان برنج مصرفی به دلیل افزایش حجم برنج کاهش می‌یابد. این دستاورد در کنار سایر صرفه‌جویی‌ها، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

افزایش ظرفیت پخت

به دلیل وجود سیستم تزریق حباب هوا، نشاسته کمتری از دانه‌های برنج وارد آب می‌‌شود، بنابراین می‌‌توان میزان بیشتری برنج را در هر مرحله پخت در پاتیل فرآوری کرد و از آب پاتیل برای چند بار پخت استفاده کرد؛ بدیهی است ظرفیت پخت به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌‌کند.

امکان پخت انواع برنج با هر کیفیتی

پخت برنج با قیمت و کیفیت مناسب دغدغه بزرگی برای رستوران‌داران به شمار می‌آید. مدیران رستوران‌ها و تالارها همواره هزینه زیادی برای خرید برنج مرغوب و آشپز متخصص صرف می‌کنند، اما پخت حجم زیاد برنج در آب جوش باعث چسبندگی و کاهش کیفیت پخت می‌شود.

استفاده از سیستم تزریق حباب هوا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، گاز و برنج مصرفی، کمک می‌کند پخت برنج‌‌های حساس که مرحله آبکشی آنها در روش سنتی بسیار پراسترس است، بسیار بهتر و مطلوب‌‌تر انجام شود.

با استفاده از خط پخت اتوماتیک می‌توان همه انواع برنج ایرانی، هندی، پاکستانی و... را با هر کیفیت و هر قیمتی طبخ کنید و نتیجه بهتری نسبت به پخت با دیگ کسب کنید.

 

حفظ آب پاتیل به دلیل وجود آبکش متحرک

در دستگاه خط پخت، آبکش داخل پاتیل تعبیه شده است و هنگام آبکشی به کمک یک جفت جک هیدرولیکی توانمند از درون آب خارج شده و دانه‌های برنج را با زاویه 110 درجه‌ای (مانند سرسره) روی کانوایر تخلیه می‌کند؛ بنابراین آب داخل پاتیل حفظ می‌شود.

آب باقی مانده در پاتیل نسبت به روش سنتی نشاسته و نمک کمتری دارد. در هر بار پخت مجدد 15 درصد آب به پاتیل اضافه می‌شود تا غلظت مناسب آب جهت حفظ کیفیت پخت تامین شود. پس از اضافه کردن آب حدود 10 دقیقه زمان لازم است تا پاتیل به دمای مناسب پخت برسد؛ بنابراین علاوه بر آب، در مصرف گاز و زمان هم صرفه‌جویی می‌شود.

حرف آخر

خط پخت اتوماتیک برنج بروج با وجود آبکش متحرک و سیستم تزریق حباب هوای بهداشتی، آب پاتیل را حفظ و تکرار عملیات پخت در آب اولیه را حداقل از 4 تا 8 بار امکان‌پذیر می‌کند. این دستگاه با ظرفیت‌های پخت مختلف نیاز هر آشپزخانه‌ صنعتی را در پخت برنج و پلوهای مخلوط پاسخگوست.  

 

نگارنده مطلب واحد دیجیتال مارکتینگ بروج

 

 

 

 

 

پیوندها

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف‌سرویس‌های تهران می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی به همراه دارد.
© rst-teh.ir All rights reserved 2016